Go East! Aneb automobilka která není v Rusku neexistuje
Štítky:
Bosch | Schaeffler | Audi | BMW | Porsche | VOLKSWAGEN | Rusko | Čína | Indie | Brazílie | auta | Peugeot | Citroen | Fiat | Opel
Porsche
Poslední dobou je v automobilovém průmyslu celkem živo. Upadají a krachují jedny z v minulosti nejúspěšnějších automobilek a naopak derou se dopředu nové progresivní firmy. Nelze si také nevšimnout útoku velkých hráčů na nové trhy jako je například Čína či Rusko. Pokud bych byl já šéfem velké automobilky, na seznam potenciálních cílů bych si ještě připsal Brazílii, jejíž ekonomika výrazně roste a současně je to velmi lidnatá země.
Zajímavé je také sledovat to, jak si stojí velké evropské automobilky během krize. Prodejci luxusních vozů jako by snad ani s krizí neměli žádný problém a pěkně rostou a dokonce se dostávají na rekordní čísla. Jistě, táhnou to prodeje například v rychle rostoucí Asii. Nepochybně i v Rusku. Proč se daří prodejům luxusního zboží i během krize, automobilky z toho nevyjímaje, o tom jsem psal nedávno v článku, který je stále aktuální - Proč neprodávat akcie BMW a proč se luxusní zboží prodává krize nekrize. V titulu článku jsem uvedl BMW, ale ono se to týká Porsche, Mercedesu a Audi jakbysmet. Pak je zde pozoruhodný příběh Volkswagenu. Tam se nejedná vysloveně o luxusní vozy, ale Volkswagen to vyhrává kvalitou za férovou cenu. A německé vozy mají skvělou reputaci po celém světě ("válka neválka"). A pak jsou zde hráči jako Peugeot, Citroen, Fiat, Opel a další a tam to jsou již smutnější příběhy.
Kdo dneska není v Rusku, jako by neexistoval. Ruská ekonomika je značně spjatá s nezměrným nerostným bohatstvím. Nicméně počet bohatých Rusů rok od roku roste. 150 milionů obyvatel je znát a je to jeden ze světových trhů s největším růstovým potenciálem pro automobilky. A kde jinde chcete i během zpomalení Evropy růst? A tak se v Rusku snaží prosadit snad každý, kdo v tomto oboru něco znamená.
Toto s tím vším značně souvisí: Renault-Nissan převezme kontrolu nad ruskou automobilkou AvtoVAZ
Rusko má téměř 150 milionů obyvatel a to se počítá.
Nově reagují i němečtí dodavatelé automobilových součástek. Bosch a Schaeffler plánují v Rusku stavět nové továrny. Bosch není žádná malá firmička, naopak, je to největší dodavatel automobilových součástek na světě. Bosch bude investovat do nového závodu v přepočtu miliardu korun. Schaeffler proinvestuje v Rusku nyní 1,2 miliardy Kč. Výrobci součástek samozřejmě logicky následují výrobu automobilů.
Závěrem:
V automobilovém průmyslu jde do tuhého. Přicházejí noví agresivní hráči jako například Kia či Hyundai a již se naučili vyrábět kvalitní vozy. Pokud chcete jako automobilka v boji o zákazníka vyhrát, musíte dělat buď něco extra - luxusní vozy - a nebo dělat vozy s výjimečně dobrým poměrem výkon/cena (To je podle mne třeba VW). Nebo musíte dělat i relativně levné vozy, ale stále dostatečně kvalitní, jako to dělá třeba Kia. Pokud chcete i nadále růst, musíte značně investovat a jít na perspektivní trhy jako jsou Rusko, Čína, Brazílie a do budoucna jistě i Indie. A to, že se hrnou do Ruska všichni relevantní, to je více než logické. Ostatně i Škoda by se tam měla prát.
A jen tak na okraj, tyto obytné vozy vám mohu doporučit.
Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com
Doporučení
Profesionální vedení účetnictví a daňová evidence
Hledáme strategického partnera
Product placement, který stojí za to
Prožijte život bez brýlí i Vy!
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.