Investování
V dnešní době se finanční gramotnost zvyšuje každým rokem, už i na základních školách proběhly různé projekty, které mají za úkol školáky zasvětit do finanční problematiky, naučit jak hospodařit s penězi, jak správně vybírat případné půjčky a podobně. To je určitě velký pokrok ve finanční gramotnosti, protože některé základní věci nezná dokonce ani většina dospělých, je třeba to napravit.
Mladí lidé si už teď pomalu spoří na důchod, nebo se jen snaží přežít inflaci, zde jsou výhodou znalosti o investování. Investování není v dnešní době žádná složitá věda. K investování je potřeba pochopit co je to likvidita, výnos a riziko. U investování se uvádí tzv. zlatý trojúhelník investora.
Trojúhelník naznačuje, že pokud požadujeme téměř bezrizikovou investici náš výnos tomu bude odpovídat. Například státní obligace. Řekněme, že obligace jsou přece jen nejbezpečnější investicí, výnosem bude pouhých pár procent, možná něco málo výše než inflace. Na druhou stranu tady máme například akcie, které jsou vysoce rizikové, ale také po stránce výnosu velice atraktivní, protože nám mohou kapitál třeba zněkolikanásobit v krátkém časovém úseku, ale také můžeme prodělat vše.
Výnos chápeme jako zisk z cenného papíru, úroky z termínovaného vkladu apod. například u akcií dividendy.
Riziko se odvíjí od vlastnosti cenného papíru, pokud máme peníze na termínovaném vkladu riziko bude minimální, pokud ovšem chceme peníze uložit do akcií, může se třeba změnit ekonomická situace ve firmě a můžeme přijít velmi rychle o všechny peníze.
Likvidita je to schopnost nebo rychlost za jakou můžeme investici převést na peníze.
Na světě neexistuje žádná investice, která je optimální, ze všech tří pohledů. Pokud Vám někdo takovou investici nabízí, jedná se určitě o podvod.
Investovat můžeme různě, každý chápe riziko jinak, každý z nás požaduje jiný výnos. Existují různé investiční tipy a doporučení, je jich spousty, ale žádné z doporučení není naprosto přesné a nemůže nám zajistit, že zrovna naše investice bude efektivní.
Michal Černocký
Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory i-marketing.cz.