Já z toho mám jen jedno procento!
"Vždyť já z toho mám jen jedno procento! Za zlatku koupím, za dvě prodám", naříká židovský obchodník v antisemitském filmu Jan Cimbura, který byl příznačně natočen v roce 1941. Lidové noviny zveřejnily, jak se to má v tomto směru s našimi obchodními řetězci. Sice si spletly marži s přirážkou, ale i tak jsou jejich údaje velmi zajímavé.
Zkarikovaný židovský kupec z Jana Cimbury
Co se týče supermarketů a hypermarketů, nejmenší přirážku má kupodivu večně ztrátový Spar (19,1%), aniž by se to příznivě projevovalo na cenách tohoto řetězce. Nejvíce přiráží Tesco (34,8%), aniž by se to příliš příznivě projevovalo na jeho výkazu zisků a ztrát. Podle očekávání je největší "vejvar" na oblečení. Přirážka řetězců Zara a New Yorker se blíží 150%.
A nakonec možná očekávaná otázka: Jaký je tedy rozdíl mezi marží a přirážkou?
Vraťme se k našemu úvodnímu příkladu. Pokud kupec za zlatku koupí a za dvě prodá, činí jeho marže 50% a přirážka 100%. Marže je tedy jakýsi kus koláče, který si obchodník "uloupne" pro sebe. O tento kus žvance se ale ještě musí podělit se zaměstnanci, pronajímatelem, dalšími dodavateli (elektřina, plyn, voda apod.) a v neposlední řadě i se státním bumbrlíčkem.
Hynek Rozkovec, hynek.rozkovec(zavináč)akciecz.cz
Více informací o maržích řetězců zde a zde.
Doporučení
Zapojte se do aukce AkcieCZ.cz!
Kontaktní čočky od profesionálů a pod jejich dohledem, Oční klinika Pardubice - Dopřejte Vašim očím tu nejlepší péči!
Tým očních lékařů odpovídá na Vaše otázky.
Vlastní internetové stránky zdarma. Rychle a jednoduše.
Podpořte projekt, který má smysl
Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory CzechNet.org.