Jak se IT společnosti přizpůsobí současnému trendu smartphonů a tabletů? A kdo v té hře vyhraje?
Štítky:
akcie | analýza | Microsoft | IBM | Apple | Facebook | Google | mobil | internet | ekonomika
Amazon Kindle
Těch trendů si nelze nevšimnout.
- "Vše" se přesouvá na internet
- Většina uživatelů internetu se postupně přesouvá od PC k smartphonům a tabletům
Vidím to dobře na sobě. Na internetu jsem již řadu let. V letošním roce jsem udělal první větší nákup přes e-shop (15.000,-). A v letošním roce jsem si koupil první iPhone a začal ve větším mobilně surfovat. A mobilní internet je velmi zábavný a vlastně i užitečný. Jak rychle se těm trendům dokáží přizpůsobovat světové IT firmy?
Dokázali všichni velcí světoví IT hráči zachytit trend smartphonů a tabletů? Upřímně řečeno, zatím to vypadá, že přesun na smartphony (a tablety) se celkem nedaří zachytit a nebo se na tom přechodu zatím vůbec nedaří profitovat. Až na výjimky. Hovoříme o firmách jako jsou IBM, Microsoft, Intel, AMD, dokonce Google či Facebook. Kdo to naopak zvládá velmi dobře a aktuálně na mobilním internetu profituje, jsou Amazon, eBay a Apple.
V čem je problém? Podle analytičky firmy Gartner firmy zjišťují, že není úplně snadné postavit byznys model na mobilním internetu a smartphonech, resp. je to těžší než by se mohlo zdát.
Co se týče Google, tak již čtvrtý kvartál klesá průměrná cena za klik a je to přisuzováno právě mobilnímu internetu. Po oznámení hospodářských výsledků Google tento týden došlo k celkem výraznému poklesu akcií Google. Aktuálně je kurz 681 USD, sotva před pár dny atakoval 774 USD. Taky si ale dovolím uvést, že třebaže Google klesl zisk, tržby šly naopak celkem výrazně nahoru.
Larry Page, CEO Google, se nechal slyšet, že:
Začínáme žít v nové realitě. Vzniká nový vesmír příležitostí pro poskytovatele reklamy a reklamního prostoru na internetu. Všichni se začnou přizpůsobovat různým zařízením připojeným na internet tak, aby zasáhli ve správný čas správného zákazníka.
(Můj velmi volný překlad.)
Asi nejhůře zasažení tímto přechodem jsou aktuálně klasičtí "PC" hráči. Tedy Intel, AMD a Microsoft.
Naopak dobře si stojí ti, kteří jsou s mobily svázáni již nějaký čas. Tedy zejména Verizon Communications, Apple, SanDisk.
Abychom byli objektivní, tak problém není pouze v přechodu, problém je samozřejmě kombinován s tím, že situace se světovou ekonomikou není zrovna růžová a IT oblast bývá ve firmách první na ráně, když je třeba snižovat náklady. Pokud tedy hovoříme o poskytování služeb a produktů firmám. Ale on s tím souvisí i spotřební sektor. Současně je třeba přiznat, že některým hráčů se i za této situace daří podstatně lépe.
Pár slov na závěr. Přechod z PC na chytré mobily (a tablety) a internet je zásadní změna. Je to současně ohromná příležitost. Současně to není tak snadné na tom profitovat například jako poskytovatel reklamního prostoru a reklamního systému. Jenže hlavní hráči na to musí reagovat a to rychle. Nebo brzy padnou. A nebo ještě lépe, tak jako guru Jobs, vytvářet nové trhy a stanovovat vlastní pravidla hry. Však se nedivme, že je nyní Apple největší firma na světě a také nejhodnotnější značka na světě. Osobně mám ze všeho velkou radost proto, že to bude opět znamenat lepší služby a produkty pro nás uživatele. Tak inovátorům držme pěsti :-)
Tento článek je částečně volný překlad textu na huffingtonpost.com a z časti jde o můj samostatný text a komentář.
Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com
Doporučení
Product placement, který stojí za to
Vedení účetnictví a daňová evidence profesionálně
Kontaktní čočky od profesionálů a pod jejich dohledem
EASTWANDER obytné vozy umí
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.